8651
Transsibiriska järnvägen
Jag slår upp ögonen. Lyfter på sammetsgardinen. Utanför fönstret. Solstrålar som dansar. Som snuddar lätt vid ett tjockt täcke av mjuk snö. Som glittrar. Glittrar som om någon har strösslat med tusentals diamanter.
Det knarrar och knirkar och skramlar lätt. Ute är det minst trettio minusgrader. Under täcket är det varmt och skönt. Det monotona ljudet av hjul mot tågräls är rogivande. De mjukt ryckande rörelserna sövande.
Ett drömlikt vinterland mitt ute i ingenstans, en tågkupé med säten klädda i vinrött och guldfärgat tyg, en mörkblå matta och mörkt träfärgade väggar. En skål med rykande nudlar. En mugg med rödvin. Myskläder. En bra bok. Detta min vän är den transsibiriska järnvägen
Om du är en av alla de som drömmer om att åka den långa transsibiriska järnvägen tycker jag verkligen att du ska göra slag i saken. Själv åkte jag som du förstår under vintern, närmare bestämt i januari. Det var magiskt. Med det inte sagt att jag inte vill prova på att göra resan under sommarhalvåret. För det vill jag. Då kommer jag troligtvis att välja en annan rutt och andra stopp för att få lite variation. Same same but different så att säga.
Tre rutter att välja mellan
Det finns ju nämligen tre olika rutter.
- Originalet, den transsibiriska järnvägen, går från Moskva till Vladivostok och är hela 930 mil lång. Den byggdes mellan 1891 och 1916.
- Den transmongoliska järnvägen, som jag åkte, går från Moskva via Mongoliet till Beijing. Den är cirka 790 mil lång.
- Sist, men inte kortast, har vi den transmanchuriska järnvägen som även den går från Moskva till Beijing men inte via Mongoliet. Den är ungefär 900 mil lång.
Oavsett vilken av järnvägarna du väljer är det några saker att tänka på innan du kan kliva ombord och få din efterlängtade kopp vin. Nehe, inte det. Vodka då? Te, kaffe, juice? … valet är ditt.
Jag utgår nu ifrån att du påbörjar tågresan i Moskva, självklart går det bra att börja i motsatt ände om det nu känns bättre.
Hur som helst.
Steg ett:
Ordna med visum till Ryssland. Åker du den transmanchuriska järnvägen behöver du även ett kinesiskt visum. Sedan januari 2016 krävs även visum till Mongoliet så se till att ordna det om du väljer den transmongoliska järnvägen. På allavisum.se kan du smidigt ansöka om visum även om det finns billigare alternativ.
Vad det gäller det ryska visumet kan du hitta aktuella priser och visumvillkor på ryska ambassadens hemsida. Det brukar ta fem till sju arbetsdagar att utfärda men var ute i god tid då handläggningstiden, om du har otur, kan bli förlängd.
Det enklaste sättet är att ordna ett visum är via ett ombud, till exempel en resebyrå. Det kostar då lite mer men du slipper tänka på saker som inbjudan och voucherbrev som är ett måste för visum till Ryssland. Om du inte vill gå via en resebyrå utan vill ordna allt på egen hand kan du boka ett ryskt hotell och då i de flesta fall få en inbjudan och ett voucherbrev via dem. Sedan måste du lämna in alla handlingar direkt till ryska ambassaden eller ryska konsulatet. Det kan hända att du då får svara på en hel del frågor, bland annat om syftet med din resa.
Steg två:
Fundera på vilka eventuella stopp du vill göra längs vägen.
De två vanligaste är Irkutsk och Ulan Bator. Kliver du av i Irkutsk som är en av Sibiriens största städer kan du bland annat ta dig en titt på Bajkalsjön, världens djupaste sjö.
Att göra ett stopp i Ulan Bator kan jag varmt rekommendera (ja, även på vintern). När jag var där bodde jag bland annat i en ger hos en familj mitt ute på stäppen.
Utmana dig själv. Våga hoppa av på lite mer udda ställen. Det tänker i alla fall jag göra nästa gång. Bara tanken på att kliva av någonstans mitt i Sibirien utan att kunna ryska. Spännande 🙂
Steg tre:
Köp en biljett.
Här har du en del alternativ. Priset skiljer sig rejält beroende på hur du väljer att köpa din biljett. Årstiden spelar också roll, det är något billigare att åka under vintern då det är lågsäsong. Högsäsong är mellan maj och mitten av september.
- Enklast och dyrast är att boka genom en svensk resebyrå (då kan de samtidigt hjälpa dig med visum). Räkna med cirka 5-6000 kronor för en 4-bäddshytt och 8-9000 kronor för en 2-bädds. Moskva till Beijing via Mongoliet.
- Bokar du genom till exempel Real Russia, blir det billigare då det inte blir lika mycket påslag.
- Du kan även boka direkt på Ryska järnvägars sida. Sidan finns på engelska och är hyfsat enkel att navigera på. Alla betalkort fungerar inte men svenska kort brukar det inte vara några problem med. Betydligt billigare än via en resebyrå.
- Köp biljetten på plats i Moskva. Överlägset billigast. Priserna kan variera en del beroende på årstid och eventuella högtider (public holidays).
Viktigt att tänka på om du köper biljett på plats är att du aldrig kan räkna med att det finns biljetter just det datum du har tänkt åka. Har du ett tight tidsschema bör du boka i förväg. Ingen kommer heller kunna prata engelska. Lär dig lite ryska eller förbered små fusklappar.
Tänk även på att om du ska göra stopp längs vägen kan du endast köpa biljett för den första delsträckan i Moskva. Sedan får du köpa resterande biljett/biljetter på stationerna längs vägen.
Steg fyra:
Bunkra upp. Det finns en restaurangvagn men där är det rätt så dyrt och det kan därför vara bra att ha med sig lite smått och gott. I varje vagn har man tillgång till kokande vatten. Perfekt för nudlar, kaffe och te. Tips på saker (ätbara sådana) att ha med sig skulle kunna vara: nudlar, goda såser/röror, pesto, vin, ostar, kaffe, te, nötter och godis. Sade jag vin? Glöm för allt i världen inte vin.
En flaska vodka kan också vara bra. Bjud dina ryska medpassagerare på en hutt, det kommer garanterat uppskattas. Kom ihåg att även själv ta en hutt eller två eller fler, då blir det lättare att kommunicera om du som jag inte kan ryska. Åker du på vintern kommer det troligtvis knappt vara några andra turister än du.
Steg fem:
Njut!
Låt lugnet infinna sig i kropp och själ. Läs en bra bok, spela kort, lyssna på musik, njut av det vackra landskapet som susar förbi utanför fönstret. Gå av tåget en stund vid någon station, fotografera, fyll på med vatten och snacks. Gå en sväng till restaurangvagnen, köp en öl, gå tillbaka och läs lite mer, sov middag. Ja du fattar.
Over and out
Det här laddar vi för! Bara en fråga när tid och läge kommer att finnas för att realisera? Jamen inom en 5-årsperiod i alla fall.
Ja, den ständiga frågan. Jag hoppas att ni snart får både tid och läge. Den transsibiriska järnvägen låg länge högt på min lista och jag är så glad att det blev av. Jag ser fram emot att läsa om er resa inom en snar framtid! 🙂
Jo tågresor är underskattade nu när det är så billigt att flyga. Åker gärna transsibiriska igen och varför inte på vintern. Har bara gjort det under sommaren och det var några år sedan. Synd att inte ryska järnvägarna har sin egen ”interrail-biljett”. Finns ju hur många ställen som helst att åka till med tåg i Ryssland. 🙂
Ja men visst är det så. Själv älskar jag att resa med tåg.
Haha, vi borde skriva till ryska järnvägar och föreslå en sådan biljett. Sedan är det bara ”hejdå vi ses om några månader, jag ska ut och tågluffa i Ryssland.” 🙂
Skulle väldigt gärna vilja åka men bara ett par dagar. Måste undersöka om det är möjligt. Är enbart intresserad av Mongoliet och Sibirien.
Du kan ju alltid åka en bit och sedan vända. Om du är intresserad av Mongoliet och vill åka hela vägen dit med transsibiriska järnvägen tar det dock längre tid än ett par dagar. Från Moskva till Ulan Bator i Mongoliet tar det fem dagar enkel resa.
Jag hoppas att du kommer iväg, oavsett hur länge, jag har svårt att tro att du kommer ångra dig! 🙂
Vilket äventyr! Du beskriver stämningen och känslan så fantastiskt bra. Ett nöje att läsa! Det verkar vara en del pyssel för att arrangera så jättebra att du gjort en guide. Detta står dock inte på min bucket list just nu – men vem vet? Du gjorde det väldigt lockande.
Tack Anna!
Du ska veta att dina fina ord betyder mycket.
Roligt att du tycker att jag lyckades få det att låta lockande. Vem vet, det kanske blir en tågresa från Moskva till Beijing för dig i framtiden ändå. ?
Jag en kompis håller på att planera för att åka transmongoliska jänrvägen så tack för att du har skrivit en jättebra guide för vad man ska tänka på. Vi har en fråga angående bilejtter, vilket alternativ av de du nämnde valde du ? Det sista alternativet är inget för oss eftersom vi båda jobbar heltid och behöver ta ut semester och vill inte chansa att vi fastnar någonstans allt för länge och hinner då inte se det vi önskar.
Hej!
Kul att du uppskattade min guide!
Själv valde jag det tredje alternativet.
Jag har beställt resa på den UTRSPRUNGLIGA transsibiriska som ju går till Vladivostok. Jag gör stopp i Yekatrineburg, Krasnogarsk, Irkutsk och Vladivostok. En undring jag har är om pengar och kort. Är det 100% kontanter som gäller överallt eller? Hur sker betalningar på tåget? Tar de kort i kiosk och restaurang? Dessutom: Hur tätt finns det med ATM i de städer jag nämnde?
Jag Åker Buss från Närke, fälja från Stockholm och sedan tåg, tåg, tåg. Drar den tjugotredje dennes.
Jag gillar ditt skrivna. En fråga: Jag sätter mig på tåget om 10 dagar… mot Vladivostok. Hur funkar den digitala världen på och runt tåget? Uppkoppling? Betalkort i restaurangvagnen? ATM på stationerna?
Kan man åka båt från Valdivostok till Sydkorea? Har någon gjort det? Vad kostar det? Är det värt att göra den resan?
köpte du biljetter på plats sträckorna irkutsk-ulanbator ulanbator -beijing?
Hej Ian!
Ulanbator-Beijing köpte jag på plats.